Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Pada Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani di SMA Negeri Pontianak
Main Article Content
Abstract
This study aims to determine the implementation of the Freedom to learn curriculum in learning Physical Education Sports and Health (PJOK) in Pontianak City High Schools in implementing the Freedom Curriculum in terms of planning the learning process. implementation of the learning process. and assessment of the learning process This research is a quantitative descriptive research. The population in this study were PJOK subject teachers at SMAs throughout Pontianak City. The sample in this study were high school teachers, totaling 10 teachers. Data collection techniques using a questionnaire. The data analysis technique used is a quantitative descriptive analysis technique with percentages. Based on the results of this study, it shows that the application of the curriculum they learn in learning Physical Education, Sports and Health (PJOK) in SMAs throughout Pontianak City belongs to the high category. Learning planning already refers to the Independent Learning Curriculum, its implementation has adjusted to school conditions and children's abilities.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Ardianti, Y., & Amalia, N. (2022). Kurikulum Merdeka: Pemaknaan Merdeka dalam Perencanaan
Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan,
(3).
Aransyah, A., Herpratiwi, H., Adha, M. M., Nurwahidin, M., & Yuliati, D. (2023). Implementasi
Evaluasi Modul Kurikulum Merdeka Sekolah Penggerak Terhadap Peserta Didik
SMA Perintis 1 Bandar Lampung. Jurnal Teknologi Pendidikan: Jurnal Penelitian dan
Pengembangan Pembelajaran, 8(1), 136-147.
Arikunto, (2013). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktis, Jakarta : rineka cipata
Hartatik, H., Siswati, L., Riza, S. J., & Prawitasari, R. (2022). Analisis Kesesuaian Buku
Matematika SMA Kelas XII Penerbit Kemendikbud Topik Dimensi Tiga
dengan Kurikulum Merdeka. Journal of Mathematics Education and
Learning, 2(2), 102-113.
Harapan, E. (2016). Visi Kepala Sekolah Sebagai Penggerak Mutu Pendidikan. JMKSP
(Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 1(2), 133-145.
Hutabarat, H., Harahap, M. S., & Elindra, R. (2022). Analisis penerapan kurikulum
merdeka belajar di SMA Negeri Sekota Padangsidimpuan. JURNAL MathEdu
(Mathematic Education Journal), 5(3), 58-69.
Hutabarat, H., Harahap, M. S., & Elindra, R. (2022). Analisis penerapan kurikulum
merdeka belajar di SMA Negeri Sekota Padangsidimpuan. JURNAL MathEdu
(Mathematic Education Journal), 5(3), 58-69.
Ihsan, M. (2022). Kesiapan Guru Terhadap Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar.
Tugas Mata Kuliah Mahasiswa, 37-46.
Ismawati esti. (2012). Telaah kurikulum dan pengembangan bahan ajar. Yogyakarta:
ombak.
Lengkana, A. S., & Sofa, N. S. N. (2017). Kebijakan pendidikan jasmani dalam
pendidikan. Jurnal Olahraga, 3(1), 1-12.
Marisa, M. (2021). Inovasi kurikulum “Merdeka Belajar” di era society 5.0. Santhet:(Jurnal
Sejarah, Pendidikan, Dan Humaniora), 5(1), 66-78.
Maulida, U. (2022). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Tarbawi:
Jurnal pemikiran dan Pendidikan Islam, 5(2), 130-138.
Patilima, S. (2022, January). Sekolah Penggerak sebagai upaya peningkatan kualitas
pendidikan. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.
Rezki, A. T. (2019). Implementasi Kurikulum 2013 Pada Pembelajaran Pendidikan
Jasmani Dalam Aspek Penilaian Hasil Belajar di SMA Negeri 1 Mempura
(Doctoral dissertation, Universitas Islam Riau
Rustiana, E. R. (2011). Efek psikologis dari pendidikan jasmani ditinjau dari teori
neurosains dan teori kognitif sosial. Media Ilmu Keolahragaan Indonesia, 1(2).
Rahayu, R., Rosita, R., Rahayuningsih, Y. S., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022).
Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal
Basicedu, 6(4), 6313-6319.
Rahmadayanti, D., & Hartoyo, A. (2022). Potret Kurikulum Merdeka, Wujud Merdeka
Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7174-7187.
Rahayu, R., Rosita, R., Rahayuningsih, Y. S., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022).
Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal
Basicedu, 6(4), 6313-6319.
Rahman, A. A. (2023). kesiapan guru penjas menghadapi kurikulum merdeka di sekolah
dasar. Journal of SPORT (Sport, Physical Education, Organization, Recreation,
and Training), 7(1), 54-62.
Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif & R&D. bandung : alfabeta.
Susanti, M., & Fitria, Y. (2023). Studi Literatur: Perbedaan Penilaian Kurikulum 2013
dengan Kurikulum Merdeka. Jurnal Basicedu, 7(1), 339-350.
Trisna, E. (2013). Strategi pemebelajaran Pendidikan jasmani. Bandung : alfabeta.
Widaningsih, R. S. (2019). Manajemen Dalam Implementasi Kurikulum di Sekolah
(Sebuah Kajian Literatur). Jurnal Ilman: Jurnal Ilmu Manajemen, 1(2).
Widiyanto, I. P., & Wahyuni, E. T. (2020). Implementasi Perencanaan Pembelajaran. Satya
Sastraharing: Jurnal Manajemen, 4(2), 16-35