Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Passing Atas dalam Pembelajaran Bolavoli Menggunakan Media Bola Gantung

Main Article Content

Resky Ana Abadi

Abstract

This study was aimed to improve the learning outcomes of class VII students at MTs Al Ulum Puuwatu Kendari on the subject of upper passing in volleyball games using hanging balls as media. The research method used in this study was Classroom Action Research (CAR). The study was carried out in 3 cycles, each cycle consisting of 2 meetings, namely planning, action, observation and reflection. The subject of this research was conducted in class VII students of MTs Al – Ulum. The total sample was 29 students. The data collection techniques used in this study were test methods, observation methods and documentation. After the researcher conducted classroom action research, it can be concluded that there was an improvement in student learning outcomes in Physical Education subjects. The learning outcomes of students on the initial test (pretest) were 61.73, after being treated in cycle I the average score of students increased to 64.34 with a completeness percentage of 20.69%. In cycle II the average score of students was 70.52 with a success percentage of 58.62%. In cycle III the average score of students was 77.69 with a success percentage of 86.21%. This finding showed an improvement in student learning outcomes after the implementation of hanging ball media.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
[1]
Ana Abadi, R. 2023. Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Passing Atas dalam Pembelajaran Bolavoli Menggunakan Media Bola Gantung. Journal Sport Academy. 2, 1 (Aug. 2023), 22–31. DOI:https://doi.org/10.31571/jsa.v2i1.49.
Section
Articles

References

Abidin, Z. (2017). Penerapan pemilihan media pembelajaran. Edcomtech: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, I(1), 9–20.

Afandi, M., Chamalah, & Wardani, O. P. (2013). Model dan metode pembelajaran. Unisula.

Alim, & Fatmawati. (2015). Implementasi Kurikulum Pendidikan Jasmani Adaptif Pada SMP dan SMA Luar Biasa di Kota Pekanbaru. Sebelas Maret University.

Arikunto, S. (2015). Peneltian Tindakan Kelas. PT Bumi Aksara.

Haryanto, Dwiyogo, & Sulistyorini, S. (2016). Pengembangan Pembelajaran Permainan Bolavoli Menggunakan Media Interaktif Di SMP Negeri 6 Kabupaten Situbondo. Jurnal Pendidikan Jasmani. Jurnal Pendidikan Jasmani, 25(1), 123–128.

Hasinah, U., & Turi, S. D. N. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Servis atas Permainan Bolavoli dengan Menggunakan Metode Drill dan Bermain. Jurnal Riset dan Konseptual, 2(3), 378–391.

Janah, N. F. (2018). Upaya Meningkatkan Pembelajaran Passing Bawah Bola Voli Melalui Metode Pembelajaran Kooperatif Pada Siswa Kelas V SD Seropan Dlingo Bantul. Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreas, 7(9).

Lubis, A. E., & Agus, M. (2017). Peningkatan hasil belajar passing atas pada permainan bola voli melalui variasi pembelajaran siswa SMP. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 13(2), 58–64. https://doi.org/10.21831/jpji.v13i2.2102

Mashud. (2017). Pendekatan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan di Era Abad 2. Jurnal Pendidikan Jasmani, 14.2.

Mashud, M., Tangkudung, J., & Widiastuti, W. (2018). Swimming Lesson Based on Interactive Multimedia. International Journal of Sports Science, 8(3), 91–96. https://doi.org/10.5923/j.sports.20180803.04

Muhlish, M. (2010). Text book writing: Dasar-dasar pemahaman, penulisan dan pemakaian Buku Teks. Ar-Ruzz Media

Parjono. (2007). Panduan Penelitian Tindakan Kelas. Lembaga Penelitian Universitas Negeri Yogyakarta.

Rochiati. (2009). Metode Penelitian Tindakan Kelas untuk Meningkatkan Kinerja Guru dan Dosen. PT Remaja Rosdakarya offset.

Samsudin. (2008). Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahrga dan Kesehatan. Prenada Media Group.

Simbolon, J. A. (2013). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Shooting Bola Basket Dengan Menggunakan Gaya Penyerapan Visual, Auditory, Kinestik Pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Rantau Selatan Kab. Labuhan Batu Tahun Ajaran. Unimed.

Sulastri, S. (2019). Upaya Meningkatkan Kemampuan Siswa dalam Melakukan Passing Bawah dengan Modifikasi Pembelajaran Permainan Bola Voli dengan Menggunakan Bola Gantung untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Kelas IV SDN 2 Ketandan Kecamatan Klaten Utara Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Jasmani, 7(2).

Suhairi, M., & Arifin, Z. (2022). Pengembangan Alat Drill Smash Bola Voli Berbasis Reaksi Menggunakan Android. MULTILATERAL : Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 21(1), 71–86. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.20527/multilateral.v21i1.12418 Alamat

Suhairi, M., & Dewi, U. (2021). Variasi dan Kombinasi Teknik Dasar Permainan Bolavoli untuk Pegangan Guru dan Pelatih. Putra Pabayo Perkasa. https://doi.org/ISBN: 9786239538187

Suwandi, J. (2011). Penelitian Tindakan Kelas. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Wibowo, & G.W. (2019). Tajdidukasi: Jurnal Penelitian dan Kajian Pendidikan Islam, 8(2).

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.